Fullversjon 

Så lett får du sommerkroppen

Det finnes enkle alternativer til ølbriller. Treningsblogger avslører den største treningsmyten.

Folkens, det er bare tre måneder til sommeren. Tre måneder til du skal finne din lille plass blant oljesmurte kropper med badehåndkledet ditt og høre den befriende lyden fra bølger og hylende barn, mens du prøver å spotte de fineste damerumpene og håpe at de snur seg tilbake.

Men så er det vår egen kropp da. For tiden i vinterdvale - og for mange av oss forblir det dessverre en vinterkropp også om sommeren. Bare litt mer wannabe hummer.

Tanken på Cola-stopp og timesvis på gymmen hver eneste dag i tre måneder kan rett og slett bli for mye. Sprettrumpene får seile sin egen sjø.

Men stopp - ikke gi opp helt enda. Visste du at mange faktisk har et helt urealistisk syn på hva som kreves for å få en ok sommerkropp? Ikke på hvor MYE det kreves, men hvor LITE!

- At du må trene hver dag for å få drømmekroppen er trolig en av de største mytene der ute, som aldri virker å dø ut på internettet, skriver treningsblogger Tor Austad på fitnessbloggen.no.

- Et effektivt treningsprogram bør ikke ta opp lenger enn 3-5 timer av tiden din hver uke. Tro det eller ei, de fleste av mine kunder kommer i sin beste form ved å trene bare 2-3 dager pr. uke, skriver han.

Det dreier seg altså om mye mindre enn en time hver dag i snitt for å få en helt vanlig trent kropp.

Nøkkelen her er å være tidseffektiv – i stedet for å kaste bort tiden din på endeløse timer med kardio og fancy mageøvelser (selv om det ser kult ut), bruk tiden på å gjøre fullkroppsøvelser som knebøy, benkpress og markløft. Faktisk, det å kun gjøre disse tre øvelsene 2-3 ganger per uke kan være mer enn nok til å se sunn og veltrent ut, fastslår treningsbloggeren.

Og når det kommer til maten er det heller ikke så ille som mange tror. Du trenger slett ikke å droppe hverken pizza eller Cola. Du må bare begrense deg litt.

- Mange mennesker tror at det å komme i sitt livs form er noe som krever å gi opp sitt sosiale liv, og friheten til å nyte et godt måltid i ny og ne. Hvis du er en normal person som bare ønsker å se slank ut å ha en sunn og veltrent kropp, så må du ikke tror at du må gi opp alle matgledene i livet ditt. Sannheten er at du kan kose deg – du kan spise din favoritt iskrem, sjokolade eller pizza på en ukentlig basis. Det er bare én hake: Du må begrense deg. I stedet for å spise hele pizzaen, ta ett eller to pizzastykker i stedet for hele pizzaen, skriver Austad videre.

Skal du delta i fitnesshysteriet er det selvsagt andre regler som gjelder. Å gjøre suksess som en fitnessmodell eller kroppsbygger krever enormt fokus og selvdisiplin både på trening og mat.

Men sannheten er: Du trenger ikke å være hverken Mr. Olympia eller Petter Nortug for å sjekke opp en dame på stranda. 

Skulle du likevel mislykkes helt, kan du alltids ta på ølbrillene:

Liker du denne saken?