Fullversjon 

Nordmenn blander helst selv

Drinkemiksing er blitt en ny trend blant nordmenn. Salget av brennevin som gin, rom og tequila øker, mens elektronikkjedene melder om økt salg av blendere. Hos bokhandlerne går bøker om drinker og cocktails som varmt hvetebrød.

Mens det totale salget av brennevin har sunket de senere år, er brennevinssorter som typisk brukes til drinkemiksing på vei opp. Også ferdigmiksede drinker på flaske eller boks øker, ifølge Vinmonopolet.

– Trenden er klar. Kunnskapen og interessen for drinker og drinkmiksing øker i befolkningen, sier mediaansvarlig Hege Økland i Hansa Borg Bryggerier, som nå kaster seg på trenden med sin nye serie Mr. Mixer. I tillegg til de klassiske blandevannsortene på flaske, kommer produktene også i bokser på 0,25 l, som skal passe for akkurat én drink.

– Vi vet at mange har begynt å lage drinker hjemme. Derfor lanserer vi en drinkmikserserie som passer både for hobbybartenderen og den profesjonelle, sier Økland.

Urbant fenomen
Rådgiver Jens Nordahl ved Vinmonopolet tror det særlig er de unge og urbane som er opptatt av drinker og cocktails.

– Det har dukket opp barer som legger spesielt vekt på drinker og cocktails rundt omkring i de store byene, og folk lar seg inspirere til å mikse hjemme, sier Nordahl. Han opplyser at økningen i salget av brennevin som gin, rom, tequila og akevitt er liten, men merkbar, i et marked der brennevin generelt taper for vin.

– Det er mulig at trenden med å mikse drinker etter hvert vil bre seg ut over landet, slik vi har sett at vintrenden har gjort. Men foreløpig er dette mye av et byfenomen, sier Nordahl.

Barbøker
Bokhandelen Norli i Oslo kan melde om kjøperush etter bøker med drinkoppskrifter.

– Dette er en helt klar trend, og det er markant forskjell i etterspørselen etter slike bøker nå. Særlig "Barboka" til Jan Vardøen er en hit nå, til tross for at den faktisk kom ut allerede i 1999, opplyser seksjonsansvarlig Kjersti Ryggersen Hartman hos Norli. Hun forteller at folk også etterspør oppskrifter på smoothies og cocktails.

– Vi har lenge sett en trend der folk har vært opptatt av mat, vin og konjakk. Nå kommer altså drinketrenden, sier Ryggersen Hartman.

Liker du denne saken?