Fullversjon 

Hvis du absolutt skal ha elbil

Tesla er for tapere. Nå kommer Rimac.

Når det er mer vanlig å ha en Tesla enn å gå på Rimi, er det på tide å se etter noe nytt. Altså - for deg som på død og liv både vil ha en elbil og bli lagt merke til.

Elektriske Bugatti Veyron er selvsagt et alternativ, men skal du virkelig være unik kan du snart sikre deg ett av de første eksemplarene av Rimac.  En smartass av en kroat står bak bilen, som ble vist frem for første gang som Rimac Consept One på bilmessen i Frankfurt i 2011.

I følge besservissere var det aldri noen som trodde den kom til å bli satt i produksjon, men nå har både den kroatiske staten og kinesiske ritchbitcher spyttet i kassa. 

Rimac Concept One er utstyrt med én elmotor per hjul - som kan kontrolleres individuelt - og total effekt er hårreisende 1088 hestekrefter. 0-100 skal den klare på 2,8 sekunder, melder blant annet Dagbladet.no.

Her kan du se elbil og blårøyk - teksten fortsetter under videoen:



Batteriene skal ha en rekkevidde på 500 kilometer - for eksempel omtrent Oslo - Trondheim. Men dette gjelder neppe hverken på en kald vinterdag eller hvis du tråkker litt på over Dovrefjell.

Rimac - eller One som den kanskje blir hetende - er 455 centimeter lang, to meter bred, og 120 cm høy. Takket være batteriene veier doningen ikke mindre enn to tonn.

Gratis blir den heller ikke - selv med norsk elbilpolitikk. Omtrent seks millioner må du regne med å blø hvis du skal bli den heftigste elbileieren i klassen.

Liker du denne saken?