Fullversjon 

Skandinavias sykeste biler

Men ikke alle egner seg like godt på veien, da. Se bildene!

- Denne tar jo bare helt av!

Omag-modell Lisa-Marie Røren er redd for at til og med hennes heite kropp blir anonym foran denne Predator-bilen, som er en av de første som møter oss på helgens Skandinavian Motor Show i Bella Center utenfor København.

The Predatorian er en mildt sagt littegrann ombygget Toyota Supra MK IV 1996-modell. Med turbomotor, men neppe særlig egnet for høy fart og brå svinger.

Derimot er den en helt syk utstillingsbil, der Predator-temaet "Let the hunt begin" lyser mot oss med tredimensjonale bokstaver fra hekken.

Bak monsterbilen står danske Lars Vodstrup Pedersen - eller Mr. Demon som han gjerne kaller seg (øverst til høyre). 41-åringen har til og med dekorert sin egen kropp med Predator-tatoveringer, i tillegg til å bruke rundt 2,5 millioner kroner på å bygge verdens mest spesielle Supra.

Drøyt tre år og 5800 arbeidstimer ligger bak Predator-bilen, og hver kvadratcentimeter har fått ny finish. Møysommelig er eventyrdoningen bygget opp ved hjelp av glassfiber, sparkel, sveising og 20 liter lakk - fem ganger så mye som vanligvis brukes til en hellakkering.

Den opprinnelige motoren har også fått en aldri så liten adrinalininnsprøytning i form av en stor turbo. Men hvordan er kjøreegenskapene?

- Denne bilen er et rullende kunstverk. Jeg har testet den på veien noen ganger, og den kjører riktig godt. Men den er ikke godkjent for å kjøre på offentlig vei. For å flytte den fra utstilling til utstilling bruker jeg en trailer, innrømmer Mr. Demon overfor Omag.no.

41-åringen har alltid vært en stor fan av Arnold Schwarznegger og Predator, og det ga ham ideen til å forvandle sin Toyota Supra til en monsterbil for fire år siden.

- I mine øyne er Predator en komplett og fantastisk skapning, og jeg har selv ofte identifisert meg med det.

Lars er ikke den eneste på mega-bilmessen som har bruker all sin tid og penger på bil-galskap. Blant de få nordmennene vi møter i København er Thomas Kalmar (29) fra Råholt (under til høyre). Han har bygget om sin Honda Civic Type R ikke mindre åtte ganger på seks år og skapt et rullende musikkmonster med 600 kilo utstyr: 32 høyttalere og ni forsterkere som totalt leverer 10 000 watt lyd.

- Veldig mange som bygger om denne Civic-modellen satser på å gjøre bilen så lett som mulig for å konkurrere på bane. Jeg har gjort det stikk motsatte: Stappet inn så mye tungt lydutstyr som mulig for å kunne spille høyest mulig musikk. Og det har jeg vel klart, sier Thomas til Omag.no.


- Målet er ikke akkurat å bli ferdig?

- Joda, jeg er faktisk ferdig nå! 

- Haha, vi har møtt deg før, og da sa du også at den var ferdig. Men etter åtte ombygginger skal vi tro at du er fornøyd?

- Hehe, ja. Her i København fikk jeg den beste prisen noen gang, en 2. plass i ICE - Best In Car Entertainment. Det er jeg veldig stolt av. Det er mange bra biler her, sier Thomas til Omag.no.

- Å komme så høyt opp på Skandinavias største bilutstilling betyr mye for meg. Da føles det som jeg har gjort noe riktig. På toppen av det hele er faktisk min bil godt egnet til å kjøre på veien. Det gjelder ikke for alle mine konkurrenter, sier 29-åringen fornøyd.


- Det er ikke mange norske biler her, selvom dette er en messe for hele Skandinavia. Er vi nordmenn for kjedelige når det kommer til ombygde biler?

- Det virker iallfall som interessen for den typen bilgalskap er mindre i Norge enn i Sverige og Danmark. Det kan kanskje komme av at det både er dyrere og strengere i Norge når det kommer til ombygging av biler.

- Det er umulig ikke å legge merke til I am single-slipset ditt her på bilutstillingen?

- Hehe, ja. Det er ikke så lett å kombinere bilgalskap og damer. Hun ga opp etter seks år.

- Hvordan skal du lykkes neste gang?

- Jeg tror det bare er en måte: Å velge dama fremfor bilen. Men det er jo ikke alltid like lett.

Takk til Tommy Tajet og www.hotshop.no for klær

Liker du denne saken?